BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, February 26

Budak Mentah

Ok so this post is about our influence to people. And vice versa.

Aku terbaca status Oh! Media kat, tempat biasa lah. Bunyi dia macam ni.

"Adik-adik, kami tak marah pun kalau adik nak buat page lain nama lebih kurang macam kami (hoi! media ke, eh! media ke, ah! media ke, adoi! media ke), sebab kami tahu adik baru nak belajar, tapi jangan lah over sampai tahap menciplak pula ya adik? Belajar mencari influence adik sendiri. InsyaAllah ramai yang suka hasil kerja adik ♥"

Ok, tu memang kopi-pes lah. Aku tak tambah or tolak mana mana yang penting dan tak penting. Masa aku terbaca ni, part yang "belajar mencari influence sendiri" tu, aku memang, setuju.

Kita ni semua, termasuk aku, muda muda memang susah nak cari pengaruh sendiri. Aku mengaku yang aku memang terpengaruh dengan orang. Lagi lagi ayah aku, aiwahhh.

Ok, tu yang aku ikut lah. Aku bukan nak berlagak baik atau benda yang seangkatan dengannya. Tapi aku memang taktau apa yang nak jadi dengan anak muda sekarang.

Aku pun terpengaruh jugak. Rokok. Maaf. Bukan dari ayah aku. Maaf sekali lagi.

Tapi yang bab bab menciplak ni, adoi. Kantoi gila takda pendirian sendiri. Dan sekarang bukan aku nak kutuk atau apa apa lagi. Entahlah.

Orang mempengaruhi kita. By that, what I meant was, improvise, adapt, overcome. Tengok, memang terang terang aku ambil daripada Undisputed. Sebab aku dah kehilangan ayat.

They (the influencer) provide us with an idea on something. Big or small, it is still an idea. We have to improvise. If it's perfect, spread it. Pay it forward.

Orang yang suka memplagiat ni, tak pakai otak. Kerja nak senang je, jadi ambil orang lain punya idea, then claim it's them. Kau orang tak pernah merasa macam mana diplagiat. Kau orang buatlah. Kena sekali kat batang hidung, jangan berani nak menyumpah seranah.


Have a taste of your own weapon.
Nak bukak mata orang bagi sedar bukan kerja senang, yea tak?

No comments: